För att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.
FAQ - Vanliga frågor och svar om målarmedier AKRYL
ADDITIVES
Tillsatser kan användas för att modifiera egenskaperna hos akrylfärger och medier genom att öka torktiden eller öka färgens flytförmåga.
Retrader?
är ett tillsatsmedel som används för att öka öppentiden (torkningstiden) för akrylfärger. Användbart för vått-i-vått-tekniker och minskar flagnande egenskaper på paletten.
OPEN Thinner?
är ett vattenbaserat tillsatsmedel för att förtunna konsistensen hos Golden OPEN akrylfärger och medium utan att ändra torktiden.
Wetting Aid?
är ett koncentrerat tillsatsmedel som används för att minska ytspänningen hos vattnet i akrylemulsionen, vilket ökar färgens släthet och flyt. Det är effektivt för att uppnå fylliga fläckar på en porös yta.
FLUID MEDIUMS
ger oändlig kontroll med akrylfärger. Medier kontrollerar transparens, viskositet, ytglans och mer.
GEL & PASTE MEDIUMS
erbjuder många sätt att bygga textur. Från trögflytande extra tunga gel till mjuk gel.
Gel
Varje gel finns i blank, halvblank och matt finish. De kan användas för att skapa glasyrer, förlänga färg och ändra ytbehandlingar. Geler är i huvudsak färglös färg, eftersom de använder samma 100 % akrylpolymerer som akrylfärg. Geler är också utmärkta lim för collage och blandade medier, de torkar med utmärkt flexibilitet med kemikalie-, vatten- och UV-resistens.
Pastes
kan användas för att uppnå en mängd olika effekter och uttryck. När de används tillsammans med akrylfärger breddar de arbetsegenskaperna och utökar de kreativa möjligheter. Till skillnad från geler är pastor ogenomskinliga eftersom de innehåller marmordamm eller andra fyllmedel som skapar en vit eller lerfärgad yta med en mängd olika texturer och egenskaper.
GESSO
kan betraktas som en brygga mellan ditt underlag (duk, kartong eller vad du än målar på) och färgen. Gesso är utformat för att penetrera underlag och ge en yta som färgen kan fästa på. Korrekt förberedelse med gesso ökar konstverkets livslängd.
VARNISHES (FERNISSA)
Lack och ytbehandlingar förenar ytkvaliteten och skyddar målningar från damm och ultraviolett ljus. Lack ger avtagbart UV-skydd, medan ytbehandlingar ger ett icke-avtagbart skydd för att förlänga livslängden på akrylmålningar.
FAQ - Vanliga frågor och svar om målarmedier OLJA
Bindemedel
är ett flytaelnde medium som blandas med pigment. Allmänt sett består färg av tre delar: bindemedel, lösningsmedel och tillsatser. Den enda absolut nödvändiga delen är bindemedlet. Det är den del som stelnar och formar den torkade filmen. Lösningsmedlet har till uppgift att reglera viskositeten på färgen. Det är lättlösligt och är inte någon del av det slutliga färgskiktet. Allt annat är tillsatser. Typiska bindemedel inkluderar syntetiska och naturliga hartser som akryl, polyuretanet, polyestrar, melaminer, olja eller gummi. Färg brukar benämnas baserat på vilket bindemedel som använts, till exempel oljefärg, akrylfärg med mera.
Damar
Harts från barrträd som används i medier för oljefärg.
Fernissa
(av franska vernis, "lack", "lasyr", av medeltidslatin veronix) är en avslutande, genomskinlig övermålning till skydd för målning eller konsthantverksprodukt. Av det franska ordet för fernissa, vernis, har svenskan även fått termen vernissage, öppningsdagen för en konstutställning.
Fixativ
används för att fixera vattenbaserade färger, som annars skulle rinna av pappret om det råkade droppa vatten på det. Också om man av någon anledning vill skriva/måla i lager på lager med vattenlösliga färger kan man använda fixativ mellan lagren, för att förhindra att de undre lagren löses upp av de påföljande.
Gesso
är en blandning av puts eller kalk och limvatten, ibland även andra ämnen. Anbringad på en pannå ger gesso en slät, absorberande, vit grundering för måleri, vanligen i tempera eller olja. Gesso kan även modelleras i relief. Numera använder de flesta akrylbaserad gesso. Syftet med gesso är att hindra den oljebaserade färgen att "fräta" sönder underlaget. Ordet gesso används ibland om gips, det vita mineralpulver som blandas med vatten till en massa, vilken stelnar till fast form och används av skulptörer för formar och avgjutningar.
Gum arabicum
Ett gummi som används som medium i akvarell- och gouachefärger.
Impasto
Teknik där tjock färg (vanligen olja eller akryl) appliceras för att få en strukturerad yta.
Kasein
(från latinets caseus, ost), ostämne, fosforhaltigt protein som är huvudbeståndsdel i mjölkprotein och som har förmåga att binda kalcium. Ett bindemedel som används bland annat färger och lim, vanligt främst i tempera.
Linseed Oil/Kallpressad linolja
Används i över 80% av våra färger. Linoljan renas genom naturligt absorberande jordtyper. Proceduren gör att linoljan bibehåller sin renhet och sin torkegenskap. Rå linolja används vid färgtillverkning och som tillsats-målarmedium vid oljemåleri. Gulnar. OBS! Kan självantända i trassel och i trasor.
Poppy Oil/Vallmoolja
Utvinns ur vallmofrön. Torkar långsammare än linolja och gulnar inte. Används vid rivning av känsliga pigment som i koboltblått och smaragdgrönt och som tillsats/målningsmedium vid oljemåleri.